Wednesday, June 27, 2007

به آتش کشیده شدن یک پمپ بنزین در پی آغاز سهمیه بندی

سه شنبه شب در پی اعلام این خبر از سوی دولت ایران که طرح سهمیه بندی بنزین را پس از نیمه شب به اجرا می گذارد، حداقل یک ایستگاه پمپ بنزین در تهران به آتش کشیده شده است.
مردم پس از اعلام خبر از تلویزیون ایران فقط دو ساعت مهلت داشتند باک اتومبیل های خود را پیش از اجرای طرح پر کنند.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، در سایر جایگاه های سوختگیری در تهران نیز درگیری هایی روی داده است. گزارش ها همچنین حاکی از بروز درگیری های مشابه در گرگان، مازندران، آذربایجان غربی و شرقی است.
درحالی که سایه تحریم های بین المللی بیشتر بر ایران به علت خودداری جمهوری اسلامی از تعلیق بخش های حساس برنامه اتمی اش سنگینی می کند، دولت سعی دارد مصرف سوخت را مهار کند.
به گزارش خبرنگاران بی بی سی در تهران، شاهدان عینی حداقل یک ایستگاه بنزین را که در حومه غربی تهران در آتش می سوخت دیده اند و بنا به برخی گزارش ها سه نفر در این آتش سوزی جان باخته اند.
ایسنا از به آتش کشیده شدن "برخی" پمپ بنزین ها خبر داد و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به این خبرگزاری گفت "شنیده ایم که دو تا سه جایگاه را آتش زده اند."
در سراسر تهران رانندگانی که سعی داشتند پیش از آغاز اجرای طرح باک ها را پر کنند، صف های طولانی در جایگاه های سوختگیری تشکیل دادند.
به گفته خبرنگاران مردم از اینکه دولت فرصت بیشتری پیش از اجرای طرح نداده خشمگین هستند.
سهمیه سواری های شخصی ماهانه 100 لیتر تعیین شده است که تنها کسری از نیاز مردم به خصوص در شهری مثل تهران با ترافیک سنگین است.
بنزین سهمیه بندی شده با یارانه بالا یعنی تقریبا یک پنجم هزینه واقعی عرضه می شود.
دولت اعلام نکرده است که آیا مردم خواهند توانست بنزین را با قیمت واقعی بازار خریداری کنند یا خیر.
سهمیه بندی بنزین قرار بود زودتر یعنی در روز جمعه اول تیر آغاز شود اما تا سه شنبه شب به تاخیر افتاد.
وزیر نفت ایران، علت تاخیر در آغاز سهمیه بندی را "حصول اطمینان از توزیع کامل کارت هوشمند و در زحمت نبودن صاحبان خودروها" عنوان کرده بود.
بر اساس قانون، دولت موظف بود از اول خرداد برنامه سهمیه بندی بنزین را به اجرا بگذارد اما به دلیل آماده نبودن کارت هوشمند و نگرانی از پیامدهای اجتماعی و اقتصادی سهمیه بندی به تاخیر افتاد.

No comments: