Tuesday, July 17, 2007

دفاع یک زن عضو کانون نویسندگان از ازدواج‌موقت-صیغه چیز خوبیه


شهرنوش پارسی‌پور عضو کانون نویسندگان و نویسنده‌ «زنان بدون مردان» و «طوبا و معنای شب» چندی پیش در هجدهمین کنفرانس پژوهش‌های زنان ایرانی به ‌عنوان زن سال برگزیده شد.
انتخاب او واکنش‌های مختلفی را شکل داد، بخشی از این واکنش‌ها به خاطر دیدگاه پارسی‌پور در مورد ازدواج موقت و نظراتش در مورد زنان است.
راديو زمانه بخشي از سخنان پارسي‌پور را در سايت خود آورده است كه وي معتقد است، ازدواج موقت در حال حاضر بهترین شرایط برای زنی‌ست که همسر خود را از دست داده و با چند فرزند امکان ازدواج مجدد ندارد. او با مسأله کسب درآمد از اين طریق مخالف است و مي‌گويد:در جامعه پیش می‌آید که زنان به دلایل مختلفی یا ازدواج نمی‌کنند یا ازدواج‌شان منجر به شکست می‌شود، در چنین حالتی صیغه برای این افراد به نظر من راه‌حل بسیار خوبی‌ست.
او مي‌گويد: ازدواج موقت یکی از قوانین‌اش این است که مرد به زن پول بدهد. این را می‌توانند قرار بگذارند و زن بگوید مثلا من روزی یک ریال از تو می‌گیرم. من نمی‌فهمم این مسأله چرا این‌قدر مشکل ایجاد کرده است. در حالی‌که من با فقر دست و پنجه نرم می‌کنم، در همان حال نیازهای عاطفی و جنسی هم دارم. من نمی‌توانم به جرم این‌که فقیر هستم و دوتا بچه هم روی دستم مانده، از نظر عاطفی هم به خودم فشار بیاورم. البته بدون شک جامعه‌ی سنتی ایران از پذیرش چنین افرادی ابا دارد، یعنی واهمه دارد.
اين عضو كانون نويسندگان مي افزايد: خود من در زندگی‌ام چندباری این کار(صیغه) را کرده‌ام. منتها زندگی من سوخته ، از نظر اقتصادی خیلی فشارهایی روی من بوده. ولی به شما می‌گویم: نبودن مرد در زندگی من در دوران‌هایی به‌شدت مرا آزار داده است. شما می‌دانید زنان ما چقدر رنج می‌برند که نمی‌توانند این نیازهایشان را اعلام کنند.
وي ادامه مي‌دهد: من نیازهای خیلی شدید داشتم، از عدم ارضای آنها به‌شدت رنج بردم، اعصابم خرد شده، داغون شدم. به‌خاطر همین امروز سعی می‌کنم به بقیه بگویم که دچار این گرفتاری نشوند. چرا باید یک زن وقتی می‌خواهد یک خانه بگیرد دچار دردسر بشود؟ یعنی همه‌ی همسایه‌ها و دیگران فضولی کنند در زندگی‌اش و بگویند چرا این زن شوهر ندارد. خب اگر صیغه شود بخشی از مسائلش حل می‌شود.
پارسي پور گفت: من همین حالا به‌عنوان سمبولیک اگر آمادگی داشتم که ازدواج کنم، با یکی دوست می‌شدم و می‌گفتم برویم با هم صیغه کنیم. فقط برای اینکه قبح این مسأله بریزد. ولی من الان در شرایطی نیستم که بروم با مردی زندگی کنم.

No comments: