Friday, July 6, 2007

تولید خودروهای بنزینی در ایران متوقف می شود


دولت برای کنترل مصرف بنزین، طرح استفاده از گاز طبیعی را به اجرا گذاشته است
در حالی که ایران برای تولید تجهیزات گاز سوز کردن خودروها مشکل دارد، اعلام کرده از دو هفته دیگر تولید خودروهای بنزینی متوقف و تمام خودروهای تولیدی، دوگانه سوز خواهند بود.
علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن ایران علام کرده که همه خودروهای تولید داخل از مرداد با قابلیت دوگانه سوز(بنزینی و گازی) تولید و عرضه خواهند شد.
به گفته آقای طهماسبی، خودروهایی که پیشتر به مردم واگذار شده است نیز به تدریج دوگانه سوز می شوند.
طرح تولید خودروهای دوگانه سوز بعد از سهمیه بندی بنزین که ده روز پیش آغاز شده، مورد توجه قرار گرفته است.
افزایش مصرف و هزینه بالای واردات بنزین باعث شده تا ایران استفاده از گاز را به عنوان سوخت خودروها مورد توجه قرار دهد.
دولت ایران 10 روز پیش سرانجام بعد از تاخیری طولانی، سهمیه بندی بنزین را آغاز کرد و امیدوار است با این کار تا حدودی مصرف بنزین را کاهش دهد.
مصرف بنزین در ایران پیش از سهمیه بندی حدود 73 میلیون لیتر در روز بود که حدود 30 میلیون لیتر آن از خارج وارد می شد.
سال گذشته، ایران بیشتر از پنج میلیارد دلار صرف واردات بنزین کرده و پیش بینی می شد که امسال هزینه آن به بالای هفت میلیارد دلار برسد.
در سال های گذشته تلاش هایی برای تولید خودروهای گاز سوز صورت گرفته ولی تعداد محدودی خودرو به تجهیزات استفاده از گاز مجهز شده اند

سوخت جایگزین
ایران بعد از روسیه دومین دارنده ذخایر گاز در جهان است و می کوشد تا با گسترش امکانات استفاده از گاز بخشی از نیازهای خود را از این منبع تامین کند.
در سال های گذشته تلاش هایی برای تولید خودروهای گازسوز صورت گرفت و تعداد محدودی خودرو به تجهیزات استفاده از گاز مجهز شده اند.
طرح استفاده از گاز طبیعی به جای بنزین، سال ها پیش در ایران آغاز شده اما تعداد خودروهایی که امکان استفاده از گاز طبیعی را دارا باشند بسیار کم است و جایگاه کافی نیز برای عرضه گاز وجود ندارد.
بر اساس گزارش ها تاکنون تنها بخشی از خودروهای عمومی نظیر تاکسی ها و اتوبوس های شهری به تجهیزات استفاده از گاز طبیعی مجهز شده اند.
برای گاز سوز کردن خودروها، کیت های مخصوص و کسپول های ذخیره گاز لازم است که کمبود آن در ایران، یکی از موانع اصلی طرح گاز سوز کردن خودروهاست.
این تجهیزات عمدتا از خارج وارد می شود و ایران به تازگی ساخت کارخانه ای را آغاز کرده که کیت ها مورد نیاز برای گاز سوز کردن خودروها را مونتاژ و تولید خواهد کرد.
در زمینه تولید مخزن های گاز نیز مشکلاتی وجود دارد و در ماه های اخیر کمبود مخزن گاز باعث شد تا شرکت های خودروسازی نتوانند به وعده خود برای تولید خودروهای دوگانه سوز عمل کنند.
مشکل دیگر در تولید خودروهای گاز سوز این است که به اندازه کافی مراکز توزیع گاز در ایران ایجاد نشده است.
بر اساس گزارش وزارت نفت ایران، در حال حاضر 215 جایگاه سوخت گاز در ایران وجود دارد اما کارشناسان می گویند برای پاسخگویی به نیاز صاحبان خودروهای گاز سوز باید دست کم تعداد جایگاه های عرضه گاز به بیشتر از 1000 ایستگاه برسد.
در سال های گذشته تلاش های گسترده ای برای جایگزینی گاز طبیعی با بنزین صورت گرفته اما به گفته کارشناسان، طرح استفاده از گاز به جای بنزین یک برنامه داراز مدت است و اجرای آن به سادگی امکان پذیر نیست.
سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید می شود و گاز سوز کردن دست کم نیمی از خودروهای تولیدی می تواند آغازی برای کاهش اتکا به بنزین باشد اما هشت میلیون خودروی موجود ایران همچنان معضل اصلی به حساب می آیند که مصرف آنها فعلا بنزین است.

No comments: