Thursday, June 28, 2007

بنزین بازی


اصلا فکرش را می کردید که در عرض چهار ساعت مملکت چنان برود هوا که از هیچ کس هیچ کاری برنیاید؟ کلی از دیروز دارم به این موضوع فکر می کنم که این انبار باروت آماده اشتعال، چقدر خطرناک است. در بررسی خبرهای مختلفی که به ما می گوید که در عرض 4 ساعت 13 پمپ بنزین آتش گرفته، 3 فروشگاه شهروند به غارت رفته، یک بانک مورد حمله قرار گرفته و موضوع بنزین به مهم ترین خبر کشور تبدیل شده و از امروز ترافیک تهران شدیدا خلوت شده است، گرفتن چند نتیجه گیری اخلاقی ضروری است. اول: به نظر می رسد مردم عزیز ایران ما دست به اعتراض شان خوب است، منتهی به جای اینکه به دولتی که اقدام حساب نشده ای کرده اعتراض کنند، اموال خودشان را نابود می کنند و همدیگر را کتک می زنند. دوم: مردم ایران می توانند براحتی بخاطر چیزی که اثری در زندگی شان ندارد، مثلا همین افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن که چندان هم زندگی مردم را زیر و رو نمی کند، یا مثلا حرکت سریع تر در خیابان و جاده و یا رفتار حساب نشده مالی، زندان بروند و کتک بخورند و حتی کشته شوند، ولی برای چیزهایی که اثر مهمی در زندگی شان دارد، حاضر نیستند هزینه بپردازند. در حقیقت من فکر می کنم مردم ایران هزینه را وقتی می پردازند که به زور از آنها گرفته شود.سوم: اصولا در ایران کسانی که اعتراض می کنند با کسانی که فکر می کنند دارند اعتراض می کنند فرق اساسی دارند، معمولا کسانی که فکر می کنند دارند اعتراض می کنند، کار خاصی نمی کنند، فقط در مورد اعتراض حرف می زنند یا فکر می کنند، اما کسانی که اعتراض می کنند در مورد اعتراضی که می کنند فکر نمی کنند، یک دفعه به خودشان می آیند و می بینند اعتراض کرده اند. چهارم: پلیس در ایران فقط برای مقابله با کسانی وارد عمل می شود که فکر می کنند و به فکر کردن آنها می گویند اقدام علیه امنیت ملی، اما علیه کسانی که واقعا اقدام علیه امنیت ملی می کنند، کاری ندارند. پنجم: دیروز گروهی از نمایندگان مجلس که خودشان با قید دو هزار فوریت طرح بنزین بازی را تصویب کردند، تصمیم داشتند با قید سه فوریت طرحی را که 150 میلیارد پول برای آن مصرف شده و بخاطر آن کلی کار انجام شده، لغو کنند و اصرار عجیبی هم داشتند که بسرعت این کار انجام بگیرد. ششم: پلیس از ساعتها قبل در جریان بود که احتمالا ملت یک فتنه حسابی راه می اندازند، به همین دلیل از بعد از ظهر اقدام وسیع خودش را برای مبارزه با بدحجابی آغاز کرد.هفتم: اصولا اپوزیسیون باید به پوزیسیون بیاید، تقریبا همه آنچه از دیشب ملت انجام دادند کمابیش شبیه حرف ها و رفتارهای احمدی نژاد بود. و نمونه مشخص این که یک معترض در محل پمپ بنزین که شما در ده متری اش با سیگار رد بشوید خطرناک است، کبریت کشید تا آنجا را آتش بزند، و اولین اتفاقی هم که برایش افتاد این بود که خودش سریعا آتش گرفت. این دقیقا کاری است که احمدی نژاد دارد با ایران و دولت و خودش می کند.هشتم: من تا به حال فکر می کردم برای حفظ مملکت باید برای تغییر دولت و حکومت باید تلاش کرد، از چند ساعت قبل به این نتیجه رسیدم که باید بروم ایران و وارد نیروی انتظامی بشوم تا جلوی ملت دیوانه را که واکنشی از دولت دیوانه است، بگیرم. البته احتمالا اگر وارد نیروی انتظامی می شدم، حتما من هم می رفتم برای مبارزه با بدحجابی...نهم: در ایران بعید است که تا ده سال دیگر یک دولت دموکراتیک و قدرتمند و با ثبات روی کار بیاید، اما اصلا بعید نیست که تا یک هفته دیگر یک انقلاب تصادفی رخ بدهد که دودمان همه مان را برباد بدهد.دهم: فاجعه پنج تیر را هیچ وقت از یاد نبریم، یک دولت که فکر کردن را تعطیل کرده، با حمایت یک مجلس که بدون کارشناسی تصمیم می گیرد، در عرض یک روز کاری می کنند که ملت عصبی خودشان را آتش بزنند و در همان موقع پلیس برای حفظ امنیت اخلاقی با بدحجابی مبارزه می کند.
چشمم آب نمی خورد که اتفاقی چیزی...یازده و اهم اخبار: درست در زمانی که همه چیز در حال به هم ریختن است، با یکی از آشنایان که انسان معتقد و مومنی هم هست، تلفنی حرف می زنم، می گوید که در شهر خبر خاصی نیست. یک لینک از نمایشگاه گروهی تعدادی از خانمهای عکاس و نقاش را هم می فرستد که کلی عکس های بامزه و جالب در آن است. تهران، همین است! هر کسی کار خودش را می کند، مثل عبور از تونل وحشت که اسکلتی جلوی آدم ظاهر می شود و همه فریاد می زنند و بعد همه با هم می خندند، همین جوری است.

سهمیه بندی

Wednesday, June 27, 2007

به آتش کشیده شدن یک پمپ بنزین در پی آغاز سهمیه بندی

سه شنبه شب در پی اعلام این خبر از سوی دولت ایران که طرح سهمیه بندی بنزین را پس از نیمه شب به اجرا می گذارد، حداقل یک ایستگاه پمپ بنزین در تهران به آتش کشیده شده است.
مردم پس از اعلام خبر از تلویزیون ایران فقط دو ساعت مهلت داشتند باک اتومبیل های خود را پیش از اجرای طرح پر کنند.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، در سایر جایگاه های سوختگیری در تهران نیز درگیری هایی روی داده است. گزارش ها همچنین حاکی از بروز درگیری های مشابه در گرگان، مازندران، آذربایجان غربی و شرقی است.
درحالی که سایه تحریم های بین المللی بیشتر بر ایران به علت خودداری جمهوری اسلامی از تعلیق بخش های حساس برنامه اتمی اش سنگینی می کند، دولت سعی دارد مصرف سوخت را مهار کند.
به گزارش خبرنگاران بی بی سی در تهران، شاهدان عینی حداقل یک ایستگاه بنزین را که در حومه غربی تهران در آتش می سوخت دیده اند و بنا به برخی گزارش ها سه نفر در این آتش سوزی جان باخته اند.
ایسنا از به آتش کشیده شدن "برخی" پمپ بنزین ها خبر داد و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به این خبرگزاری گفت "شنیده ایم که دو تا سه جایگاه را آتش زده اند."
در سراسر تهران رانندگانی که سعی داشتند پیش از آغاز اجرای طرح باک ها را پر کنند، صف های طولانی در جایگاه های سوختگیری تشکیل دادند.
به گفته خبرنگاران مردم از اینکه دولت فرصت بیشتری پیش از اجرای طرح نداده خشمگین هستند.
سهمیه سواری های شخصی ماهانه 100 لیتر تعیین شده است که تنها کسری از نیاز مردم به خصوص در شهری مثل تهران با ترافیک سنگین است.
بنزین سهمیه بندی شده با یارانه بالا یعنی تقریبا یک پنجم هزینه واقعی عرضه می شود.
دولت اعلام نکرده است که آیا مردم خواهند توانست بنزین را با قیمت واقعی بازار خریداری کنند یا خیر.
سهمیه بندی بنزین قرار بود زودتر یعنی در روز جمعه اول تیر آغاز شود اما تا سه شنبه شب به تاخیر افتاد.
وزیر نفت ایران، علت تاخیر در آغاز سهمیه بندی را "حصول اطمینان از توزیع کامل کارت هوشمند و در زحمت نبودن صاحبان خودروها" عنوان کرده بود.
بر اساس قانون، دولت موظف بود از اول خرداد برنامه سهمیه بندی بنزین را به اجرا بگذارد اما به دلیل آماده نبودن کارت هوشمند و نگرانی از پیامدهای اجتماعی و اقتصادی سهمیه بندی به تاخیر افتاد.

مجلس عاقلل یا دیوانه؟

Monday, June 25, 2007

اعتراض به حجاب به زبانی دیگر

دستگیری ۴ آدمخوار در قطر

انگشت بریده انسان در معده یک بیمار، از راز آدمخواری چهار آسیایی در قطر پرده برداشت. به گزارش فارس، روز گذشته در پی مراجعه چهار مرد آسیایی به بیمارستانی در قطر به خاطر دل‌درد شدید، پزشکان ابتدا بیماری را مسمومیت غذایی تشخیص دادند و هر چهار نفر را برای عکسبرداری به بخش رادیولوژی فرستادند و با مشاهده نتایج رادیولوژی آنچه را که دیدند باور نمی کردند. گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، به نقل از خبرگزاری "گلف نیوز" حاکی است، در معده یکی از بیماران انگشت بریده انسان وجود داشت. تکه های بدن انسان در معده سه مرد دیگر نیز دیده شد.بدین ترتیب چهار آدمخوار که هنوز ملیت‌شان فاش نشده و در بیمارستان بستری هستند به پلیس معرفی شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند. بررسی ها نشان می دهد چهار جنایتکار پس از کشتن یک یا دو نفر، جنازه ها را تکه تکه کرده و خام خام خورده اند و به دل درد افتاده‌اند. این گزارش می افزاید: دادستانی قطر به پلیس این کشور دستور داده به محافظت بیمارستان مورد نظر بپردازد تا آدمخوران پس از بهبودی محاکمه شوند

خدیجه (افتخار) دده بالا مرد



گزارش ها حاکی است که "مهستی" خواننده مشهور ایرانی روز 25 ژوئن درگذشت. مهستی که نام اصلی اش خدیجه (افتخار) دده بالا بود در سال 1946 به دنیا آمد و روز دوشنبه در سن 60 سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان فوت کرد. مهستی کار خود را در برنامه معروف گل های رنگارنگ رادیو ملی ایران با آهنگ "آنکه دلم را برده خدایا" آغاز کرد.گفته می شود که هایده، خواهر مهستی، کار خود را پنج سال پس از او آغاز کرد. در طول 35 سال کار خوانندگی، مهستی آهنگ های ماندگار بسیاری اجرا کرد. او در ماه مارس 2007 اعلام کرد که از چهار سال پیش به بیماری سرطان مبتلا شده است. او در سال های پیش از مرگ در "سنتا روزا" در کالیفرنیا با دخترش سحر و همسرش ناصر و دو فرزند دیگرش زندگی می کرد. bbc